Nieuwe Voorzitter/Eigenaar

Bespreek hier alles over de eerste club van Rome

Nieuwe Voorzitter/Eigenaar

Berichtdoor LF » 09 mei 2016, 13:27

Ben eens heel benieuwd naar de reacties hier.

Onze buren zijn sinds een paar jaar (?) in handen van rijke Amerikanen. Het logo werd aangepast maar omdat het een artificieel fusieclubje is kwam daar weinig of geen protest tegen (goede resultaten > identiteit). Er is wel wrevel tussen de ultras en de voorzitter, maar dat is in Rome (en in andere steden waar de fanatieke achterban een bepaalde macht geniet) niet zo vreemd natuurlijk. Lotito, bij ons, moet zowat de meest gehate voorzitter zijn in Italië. Ik denk dat niet alleen de ultras maar ook heel wat van de 'normale' fans deze man liever kwijt dan rijk zijn. Topclubs als Milan vallen misschien in handen van Chinezen (of is dat al rond?), andere clubs in zowel buiten -als binnenland worden overgenomen door rijke Russen, Amerikanen en anderen.

Recent wordt Lazio meer en meer gelinkt aan Abdullah Al-Thani (miljardair en zogenaamd supporter van Lazio). Hoe zouden jullie daar tegenover staan? En als zo'n rijke stinkerd onze club overneemt, wat zijn de zaken die sowieso moeten veranderen (ik denk aan transfers bijvoorbeeld), maar misschien belangrijker: welke mogen niet veranderen (ik denk aan logo's, kleuren, enzovoort). Of, dat kan ook, zeggen jullie resoluut 'neen' tegen zo'n Rus of Amerikaan die niks van voeling heeft met Europa - laat staan met het Europese (of Italiaanse) voetbal. En willen jullie verder met Lotito, ondanks alles? Of met een andere voorzitter, zolang het een Italiaan of Romein is?
ViVO LA ViTA COSi ALLA GiORNATA CON QUELLO CHE DA'
SONO UN ULTRAS E ALLORA Mi BASTA LA MiA LiBERTA'
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Re: Nieuwe Voorzitter

Berichtdoor Goran_Pandev_01 » 09 mei 2016, 14:11

Nog liever in de Serie B (desnoods met Lotito) dan zoiets als het nieuwe PSG of Manchester City worden met het geld van een oliegarch.

Idealiter is een club (structureel) zelfbedruipend zoals bv. Bay Munchen met een voetbal- en niet financieel- gerelateerde voorzitter maar dat zal wel een utopie zijn voor Lazio.
Goran_Pandev_01

Berichtdoor Giannichedda » 09 mei 2016, 14:34

Lastige discussie altijd. Ik denkt dat bijvoorbeeld Chelsea supporters weinig te klagen hebben over de manier waarop Abramovich Chelsea leidt. Bij Cardiff City is de nieuwe Maleisische eigenaar wel te ver gegaan en zijn zowel de clubkleuren als het logo veranderd in een wanhopige poging om commercieel succes te boeken in Azië. De wijziging van het Roma logo om commerciële redenen vind ik ook not done. Ik moet er niet aan denken dat dit Lazio of Feyenoord zou overkomen.

Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met Lotito. Hij lijkt de club financieel gezien op een verstandige manier te leiden. Verder kan ik hier vanuit Nederland niet helemaal beoordelen wat hij allemaal fout doet. Vind het ook wel mooi dat Lazio in handen is van een Romein ipv een over het paard getilde IS-strijder met grootheidswaanzin. Je moet er toch niet aan denken dat je taferelen krijgt zoals met Ghaddafi Junior die minuten in het eerste van Perugia en Udinese gemaakt heeft terwijl hij niet kon voetballen.
Giannichedda

Berichtdoor LF » 09 mei 2016, 16:35

Een perfecte voorzitter en een perfect functionerende voetbalclub (zelfbedruipend) bestaan volgens mij (quasi) niet. Lotito doet het op financieel vlak misschien goed, maar commercieel (website, ticketing, relatie met achterban,...) lijkt het eerder een ramp. Scouting lijkt me nog zoiets. De hoofdreden dat een voetbalclub in mijn ogen niet zelfbedruipend kan zijn is omdat er zoveel afhangt van zoveel (kleine) dingen. Een gemiste penalty op een belangrijk moment kan letterlijk €10 miljoen verschil maken op het einde van het jaar. En voor een club als Lazio, en voor de meeste clubs eigenlijk, is het bijgevolg altijd opnieuw bouwen. Eens een talent kunnen aantrekken voor weinig geld en dan duur verkopen, leuk, maar het jaar erna doe je drie miskopen en mag je opnieuw beginnen.

Ik zou een rijke investeerder/voorzitter niet erg vinden als en alleen als er niks verandert aan de club zelf (logo, kleuren), als het op een gezonde manier gebeurt (zonder dat je KV Oostende gewijs volledig afhangt van één man en zijn portefeuille) en je langzaam groeit (zonder meteen topspelers aan te trekken). Maar dat is een utopie natuurlijk. Ook al is het voor hen 'maar' geld, het blijft wel geld, en het blijft wel een bedrijf, en het blijft wel een soort aanzien. Wat mij betreft is Lotito oké, maar niet meer dan dat. We hebben eens een goed seizoen en dan een slecht, eens Europees en eens niet, zo verschrikkelijk is dat dus niet maar de hoop op een titel mag je volledig opbergen onder hem natuurlijk. Het is ook heel spijtig dat de relatie tussen hem en de achterban zo slecht is, met seizoenen als het huidige als gevolg, waar de tribunes akelig leeg zijn.

Ideaal scenario: een stinkend rijke Romeinse Laziofan. :mrgreen:
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor Laziale020 » 09 mei 2016, 19:53

Interessante discussie. Het feit dat ik Lotito liever vandaag dan morgen zie gaan, zal ik hier niet opnieuw gaan beargumenteren. Wat mij betreft kan het nauwelijks slechter en is bijna alles beter, zelfs een Arabier. Mits deze nieuwe eigenaar wél respect heeft voor onze normen en waarden en onze historie. Uiteraard heb ik ook liever dat het een Italiaan/Romein is met een groot hart voor de club.

Ik heb hier natuurlijk niet zolang geleden al het idee geopperd om de supporters zelf een 'nieuwe' club te laten beginnen. Dat zie ik nog steeds als het meest realistische idee als het aankomt op onszelf bevrijden van Lotito en niet in handen komen van een gek die nog erger is. Maar goed ook dit lijkt me op korte termijn niet realiseerbaar...
Laziale020
Administrator

Re: Nieuwe Voorzitter/Eigenaar

Berichtdoor DeVrij » 10 mei 2016, 07:45

Zou er niet direct tegen zijn mits de clubcultuur volledig is gewaarborgd en er ook ten alle tijden clubmensen in het bestuur zitting houden. Zou best een investeerder willen hebben die wat spelers kan halen die normaal niet haalbaar zijn. Vind echter wel dat je al club ten alle tijden je eigen broek moet kunnen op houden mits zo man besluit weer te vertrekken. Anders krijg je taferelen zoals bij bijv. Malaga.
DeVrij

Berichtdoor LF » 10 mei 2016, 14:28

Laziale020 schreef:Ik heb hier natuurlijk niet zolang geleden al het idee geopperd om de supporters zelf een 'nieuwe' club te laten beginnen. Dat zie ik nog steeds als het meest realistische idee als het aankomt op onszelf bevrijden van Lotito en niet in handen komen van een gek die nog erger is. Maar goed ook dit lijkt me op korte termijn niet realiseerbaar...

Hoe makkelijk of moeilijk is dat in Italië? Want in andere landen, bijvoorbeeld in Engeland, gebeurt dat vrij snel en makkelijk - ik denk aan FC United of Manchester en AFC Wimbledon en dergelijke. En het is natuurlijk zo dat je club, SS Lazio, je grote liefde is. En daar horen ook haar successen bij, maar ook haar mindere periodes (serie B). Verloren én gewonnen derby's. Vele van de fans hebben heel veel opgegeven voor die club, de eerste van de hoofdstad, enzovoort. Ik weet eigenlijk niet of veel mensen daar zouden achter staan, achter een nieuwe club? Geen idee.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor Laziale020 » 10 mei 2016, 16:39

LF schreef:Hoe makkelijk of moeilijk is dat in Italië? Want in andere landen, bijvoorbeeld in Engeland, gebeurt dat vrij snel en makkelijk - ik denk aan FC United of Manchester en AFC Wimbledon en dergelijke. En het is natuurlijk zo dat je club, SS Lazio, je grote liefde is. En daar horen ook haar successen bij, maar ook haar mindere periodes (serie B). Verloren én gewonnen derby's. Vele van de fans hebben heel veel opgegeven voor die club, de eerste van de hoofdstad, enzovoort. Ik weet eigenlijk niet of veel mensen daar zouden achter staan, achter een nieuwe club? Geen idee.

De afgelopen jaren zijn er tientallen clubs 'opnieuw' begonnen zoals Parma bijvoorbeeld, maar ik weet niet of dat te vergelijken is met het oprichten van een nieuwe club. In Palermo had ik het er met een paar laziali over en die waren niet heel happig op het 'te grabbel gooien' van je historie en de reactie die het bij onze buren zou opleveren. Toch denk ik dat het uiteindelijk de enige oplossing is als we niet nog tientallen jaren met Lotito opgescheept willen blijven zitten...
Laziale020
Administrator

Berichtdoor DeVrij » 10 mei 2016, 19:21

Laziale020 schreef:
LF schreef:Hoe makkelijk of moeilijk is dat in Italië? Want in andere landen, bijvoorbeeld in Engeland, gebeurt dat vrij snel en makkelijk - ik denk aan FC United of Manchester en AFC Wimbledon en dergelijke. En het is natuurlijk zo dat je club, SS Lazio, je grote liefde is. En daar horen ook haar successen bij, maar ook haar mindere periodes (serie B). Verloren én gewonnen derby's. Vele van de fans hebben heel veel opgegeven voor die club, de eerste van de hoofdstad, enzovoort. Ik weet eigenlijk niet of veel mensen daar zouden achter staan, achter een nieuwe club? Geen idee.

De afgelopen jaren zijn er tientallen clubs 'opnieuw' begonnen zoals Parma bijvoorbeeld, maar ik weet niet of dat te vergelijken is met het oprichten van een nieuwe club. In Palermo had ik het er met een paar laziali over en die waren niet heel happig op het 'te grabbel gooien' van je historie en de reactie die het bij onze buren zou opleveren. Toch denk ik dat het uiteindelijk de enige oplossing is als we niet nog tientallen jaren met Lotito opgescheept willen blijven zitten...

Dan liever 10 jaar crowdfunden en de club kopen als supporters als dat überhaupt dan al haalbaar is.
DeVrij

Berichtdoor TCD » 14 mei 2016, 10:09

Lastige stelling. Ik denk dat ik toch neig naar Lotito t.o.v. een Arabier. Als Vitesse-supporter kan ik uit ervaring spreken dat een buitenlandse eigenaar niet altijd een positieve invloed hoeft te hebben. Ik wacht nogsteeds op de Champions League en de beloofde landstitel uit 2013. Je kunt van Lotito zeggen wat je wilt, maar hij heeft ons wel 3 prijzen gebracht in de 10 jaar dat hij hier zit. We hebben slechte perioden gehad, maar ook goede. Een rijke investeerder die alles opkoopt, vervolgens allemaal buitenlanders haalt die puur voor het geld komen? Nee, dan heb ik liever te type's als Ledesma, Mutarelli, Mauri en Oddo. Spelers met beperkte kwaliteiten die voetballen vanuit hun hart.
Liberté, Egalité, Lazialité
TCD
Administrator

Berichtdoor LF » 17 mei 2016, 11:10

Datò Noordin Ahmad: “Volevo investire nella S.S.Lazio”
“C’è stata l’occasione per un investimento, ma non avrebbero accettato le mie condizioni”

ROMA – Torna a parlare Datò Noordin Ahmad, futuro azionista di maggioranza della Fc Bari. Queste le sue dichiarazioni riportate da Tuttobari.com: “Credo che abbiamo una buona società a Bari e sappiamo cosa possiamo fare per raggiungere questo obiettivo. Ho sempre mantenuto un profilo basso. Bari è stato il piano B. Il mio Piano A era quello di trovare una collaborazione con la Lazio. C’è stata l’occasione per un investimento, ma non avrebbero accettato le mie condizioni. Il sì che è venuto da loro non era molto convincente. Quindi, da lì abbiamo guardato al Bari. Loro hanno accettato e sono stati molto accoglienti”.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor lazio030 » 07 jun 2016, 17:47

Als Utregsupporter ervaring met een eigenaar met supportershart. Het is wel een apart verhaal bij ons, want aan de ene kant dekt ie veel schulden. Maar heeft zelf ook foute keuzes gemaakt die, uiteindelijk voor hem, duur uitpakte.

Er was de keuze dat als we sportief succes zouden hebben, de inkomsten vanzelf zouden groeien. Er werden dure, verkeerde spelers aangekocht. Succes was te incidenteel en qua aantallen waren er eigenlijk minder supporters dan in de jaren ervoor. Dat heeft ook weer andere redenen (stadionverboden, vervreemding van clubbeleid, financiele crisis etc)

Bij welke eigenaar dan ook is het afwachten wat er gebeurt. Als je kijkt naar grote voorbeelden, lijkt Chelsea me nog wel prima. Cardiff het voorbeeld van hoe het niet moet. Bij Ado heeft het vooral gezeik opgeleverd, vitesse is ook niet zo gegroeid als vooraf werd beloofd. PSG is inmiddels 4 stappen verder dan de rest van de competitie.

In Italië zie je ook een steeds groter wordend gat tussen Juve en de rest. Juve heeft een rijke leiding en doordat ze gewoon zo groot zijn en eigen stadion hebben financieel en dus ook sportief veel verder dan de rest. Roma heeft nu Amerikaanse leiding en is inmiddels een treetje hoger dan wij, maar haalt het niet bij Juve. Moet je daar dan blij mee zijn?
Inter was al even in buitenlandse handen, maar heeft er ook niet veel aan gehad. Nu benieuwd wat de huidige ontwikkelingen bij Milan en Inter teweeg brengen.

Wat ik maar probeer te zeggen; uiteindelijk gaat het erom WIE de club zou overnemen en met welke intenties. Met Lotito en alle protesten vanuit ultra's loopt het ook niet heel soepel met de club. Ik ben niet 100% principieel tegen een overname, maar een Rus, Amerikaan, Sjeik of Chinees hoeft ook niet perse. We zullen het wel zien. Is vooralsnog niet echt aan de orde toch?
lazio030

Keer terug naar Algemeen