Sfeerverslag US Palermo - S.S. Lazio 1900 (10/04/2016)

Bespreek hier alles over de eerste club van Rome

Sfeerverslag US Palermo - S.S. Lazio 1900 (10/04/2016)

Berichtdoor Laziale020 » 02 jun 2016, 18:17

’Gewoon chill’

Door DeLachendePaus

Afbeelding

Al vroeg in het seizoen noteerde ik de datum van de uitwedstrijd tegen Palermo met hoofdletters in mijn agenda. Weinig aansprekend wat het sportieve aspect betreft voor sommigen maar voor ons weer een tripje die al lang hoog op de verlanglijst staat. De wedstrijd is zoals zo vaak eigenlijk een randzaak, het gaat des te meer om een weekendje weg met vrienden die je doorgaans niet zo vaak ziet. Wanneer je ze ziet, weet je dat het goed zit.

Ons vertrek staat deze keer gepland voor de zaterdag en Rein komt vrijdag al naar mij toe in het zuiden des lands, omdat we vliegen van het pittoreske Eindhoven. Die vrijdag zit ik te zweten en te zwoegen op mijn werk. Dan gaat om 17:00 mijn telefoon, Rein belt vanuit de trein en vraagt of ik zijn berichten heb gelezen. Het begin van een standaard grap lijkt eraan te komen: “Dit geloof je niet ouwe. Ik heb net een mailtje van Ryanair gekregen en onze vlucht is geannuleerd…..” Zelfverzekerd antwoord ik dat ik er niet om kan lachen en dat hij precies een week te laat is voor zijn 1 april grap. Rein z’n stem klinkt echter net iets té serieus en al snel valt vol ongeloof het kwartje bij mij. De vlucht is écht geannuleerd. Zou dit na het debacle van Saint-Étienne weer een drama worden? Beperkt de malaise rond Lazio zich dit seizoen niet alleen tot het veld, maar slaat het ook over op ons karma? Vastberaden om ons weekendje niet af te laten pakken kijk ik op het internet en gelukkig is er nog een alternatieve vluchtroute via Charleroi op de late zaterdagavond. Ik bel meteen de customer service en krijg een chagrijnige Paki aan de lijn die niet echt scheutig is met informatie maar al met al wordt de vlucht toch omgeboekt: problema risolto! Die avond laten we de stress van de dag van ons afvallen onder het genot van een Bourgondische maaltijd in Weert.

Afbeelding

De volgende ochtend besluiten Rein en ik als volwaardige atleten een halfuurtje te gaan hardlopen door het prachtige Limburgse landschap. Dit ter compensatie van de overdadige consumptie van de avond ervoor en de consumptie die de komende dagen ongetwijfeld gaat volgen. Ondertussen haalt Kristel, de vrouw des huizes, verse broodjes en Limburgse vlaai. Na deze culinaire ‘inburgeringscursus’ voor onze Amsterdammer rijden we naar een grandcafé en drinken we een onvervalste Voske in de stralende zon. Het biertje valt zwaar met de zon op mijn knar en enigszins rozig rij ik naar huis en pak mijn koffer waarna een bijna twee uur durende rit naar Charleroi kan beginnen. Na de aanslagen in Brussel zijn de veiligheidsmaatregelen op het vliegveld van Charleroi flink opgeschroefd, militairen staan bij een wegversperring op de toeweg naar het vliegveld en in de shuttlebus worden onze papieren nagekeken door militairen. Bij de vertrekterminal worden we vervolgens opgewacht door militairen en douane die weer onze papieren willen zien. Bij de derde controle wordt een of ander sponsje over mijn koffer heen gehaald. Nu ze zeker weten dat we geen terroristen zijn maar gewoon twee op het oog gezonde kerels die hun club willen zien spelen, mogen we door. Een fatsoenlijke maaltijd vinden blijkt nog een hele klus op dit karige vliegveld en dus dineren we geheel in stijl met een voorverpakt broodje, die in een jaren ’80 tankstation niet zou misstaan. Enkele uren later landen we vlak voor middernacht op het vliegveld van Trapani. Deze van oudsher belangrijke havenstad in het Noordwesten van Sicilië is vooral bekend vanwege zijn enorme zoutpannen. Naar verluid halen zelfs de Scandinaviërs hier hun zout vandaan om de vis te pekelen. We halen onze spiksplinternieuwe Opel Mokka op en kunnen eindelijk op weg naar het appartement in Palermo. Onderweg doe ik mijn best om op de pikzwarte Siciliaanse Autostrada tegenliggers en rondslingerende rotsblokken te ontwijken. Om 1:15 stappen we veilig ons nederige stulpje binnen en pakken we een biertje om hierna kapot op bed neer te ploffen.

Matchday. Ondanks dat er voor Lazio weinig meer op het spel staat voel ik dat het weleens een bijzondere en spannende dag kan worden. Hoe veel laziali zullen er in Palermo zijn, en hoe gevaarlijk zal het zijn? Krijgt onze nieuwe trainer, Simone Inzaghi, de boel weer aan de praat? We beginnen deze zonovergoten dag op geheel Italiaanse wijze met een caffè e cornetto. Via de Porta Nuova lopen we vervolgens het stadscentrum binnen. Deze karakteristieke poort werd in 1583 gebouwd in opdracht van de Spaanse onderkoning Marcantonio Colonna ter ere van het bezoek van keizer Karel V aan Palermo. Even verderop brengen we een bezoekje aan de Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta. Ik besluit een kaarsje te branden voor de geliefden die mij ontvallen zijn en ook het biechthokje laat ik preventief niet onberoerd. De wandeling gaat verder door het centrum als we op een soort tweedehandsmarkt stuiten waar allerlei relikwieën uit de Tweede Wereldoorlog verkocht worden. Van stempels met de davidsster tot messen met het nazilogo, werkelijk alles is hier te koop. Na deze middagwandeling is het tijd geworden om wat te gaan eten in de jachthaven van Palermo. Rein laat het zich goed smaken met een spaghetti alla carbonara di gamberi bij een decadent tentje. Vervolgens oppert Rein het lumineuze idee om alvast rustig richting het stadion te lopen, volgens de navigatie is het immers maar een uurtje. Eenmaal onderweg verandert de tot dan toe aardige binnenstad in een smerige stad met achterbuurten die zo als decor voor de maffiafilm Gomorra kunnen dienen. Echt veilig voel ik me hier niet. Na een klein uur en vele vieze blikken later besluiten we toch maar een taxi op te zoeken die ons terug naar het centrum kan brengen zodat we nog even kunnen chillen in het appartement.

Afbeelding

Terug in het appartement lees ik op internet dat er even daarvoor flinke rellen geweest zijn tussen ultras van Lazio en Palermo. Niet geheel toevallig in de straten waar we even daarvoor nog gelopen hebben. Het eerste filmpje laat niet lang op zich wachten en ik zie fakkels en het exterieur van de lokale bar door de lucht vliegen. Er worden rake klappen uitgedeeld en de laziali laten de palermitani in hun eigen stad op de vlucht gaan. In de straten staan we alvast 1-0 voor. Nu nog op het veld. Met in mijn achterhoofd de gedachte dat er vanavond weleens een nieuwe confrontatie zou kunnen ontstaan, besluit ik om onze oude plannen te laten varen en voor de veilige optie te gaan. Dat betekent dat we met de auto gaan en parken op de speciale parkeerplaats bij het uitvak. Rein is het ondertussen gelukt onze Arnhemse vriend Saal te contacteren die onze kaarten heeft. Hij is al een dag eerder in Palermo aangekomen met zijn slapie Bas. We spreken af bij een bezinepomp en van daar vertrekken we met twee auto’s richting stadion. In de Palermitaanse verkeerschaos lukt het na een dik uur om de ingang van parcheggio settore ospiti te vinden. De lokale dienstdoende controleert onze kaartjes en stuurt ons met een ware routebeschrijving op pad. Zo ver kan het toch niet zijn denk ik aan de lichtmasten te zien? In het donker belanden we al snel op een heuse paardenrenbaan en het duurt ook niet lang voordat we de eerste paarden zien lopen. In de hoek zie ik dan ineens een paar bussen staan. Bingo. Met de spanning nog in de benen stap ik uit de auto en ik zie dat Rein hetzelfde doet. We gooien snel een biertje achterover en scannen onze kaartjes bij de toegangspoortjes. Vervolgens waan ik me even in Guantanamo Bay. We moeten op de foto met het spandoek en er worden door de politie foto’s en filmpjes van ons én van onze documenten gemaakt. Een steward vertrouwt me toe dat de politie op zoek is naar de daders van de rellen eerder die dag. Eindelijk zijn we binnen. Een groep van zo’n 150 laziali staat al op het vak. Voornamelijk ultras en een enkele supporter uit de regio. Het valt me op dat er weinig bekende gezichten van de oude garde aanwezig zijn, maar vooral jonge gasten. Het is mooi om te zien dat de jonge garde van onder andere Lazio Hit Firm het langzaamaan overneemt van de Irriducibili. Laatstgenoemde lijken soms alleen nog actief te zijn op internet en in de fanshops. Gezien de plekken van afbladerende verf en stukken los beton bekruipt me het idee dat stadio Renzo Barbera sinds het WK in 1990 niet meer is onderhouden. Desondanks is het wel een echt voetbalstadion, het ademt en het stinkt en de tribunes staan on-Italiaans dicht op het veld. Zo moet voetbal beleefd worden. Palermo maakt een dramatisch seizoen door en staat momenteel op een degradatieplek. De curva rosanero heeft alleen één groot spandoek opgehangen met de tekst: nessuna resa. De Siciliaanse versie van non mollare mai. Wat me verder opvalt, is het grote aantal shirtjes, sjaaltjes en andere prullaria van Roma die de supporters van het thuispubliek aanhebben. Zoals de meeste laziali al weten is er sinds 2000 een gemellaggio tussen de supporters van Palermo en Roma. Des te meer reden om hier te winnen en Palermo een stapje verder richting de Serie B te duwen.

Afbeelding

Vanaf het eerste fluitsignaal lijkt het alsof er een ander Lazio op het veld staat. Het duurt dan ook niet lang of Klose maakt de 0-1. Enkele supporters naast me rennen provocerend naar de glazen wand die de supporters van elkaar moet scheiden. De ‘leiding’ van de ultras van Lazio corrigeert dit echter snel en de rust keert terug. Nog voor het rustsignaal maakt Klose zijn tweede van de avond en vliegen de aanstekers ons om de oren. De supporters van Palermo voelen de bui al hangen. De eerste brandjes ontstaan op de tribunes en vuurwerk vliegt door de lucht naar de keeper en vijfde official aan de achterlijn. Scheidsrechter Gervasoni vindt het genoeg geweest en laat de wedstrijd voor twee minuten stilleggen, terwijl de stadionspeaker onder een striemend fluitconcert de supporters toespreekt. De Lazio-supporters hebben dan al hun spandoeken van de balustrade verwijderd en het gezang gestaakt. Het gerucht doet de ronde dat één of meerdere laziali zijn aangehouden naar aanleiding van de rellen eerder die dag. Het enige lied wat af en toe nog gezongen wordt is er eentje aan het adres van de politie: “Mestiere di merda, carabiniere!” In de tweede helft blijft Lazio verreweg het betere van het spel hebben. Zo zie je maar waar een trainerswissel goed voor kan zijn. Nadat er weer vuurwerk op het veld wordt gegooid, wordt de wedstrijd voor de tweede maal deze avond stilgelegd. De ultras van Palermo verlaten de tribunes en zoeken de confrontatie met de carabinieri. Een kwartier voor tijd maakt Lazio nog de 0-3 en dat is voor de overgebleven fans van Palermo een reden om de toiletbakken het veld op te gooien. De laziali gooien olie op het vuur door “Serie B, Serie B, Serie B” te scanderen. Italiaanse toestanden. Na het laatste fluitsignaal bedanken de spelers ons voor onze aanwezigheid en wordt Simone Inzaghi luidkeels toegezongen. Vervolgens is het wachten totdat we het stadion mogen verlaten. De rellen buiten het stadion zorgen ervoor dat we niet weg kunnen omdat de politie onze veiligheid niet kan garanderen. Of is het een sterk staaltje supportertje pesten? Het is nachtwerk geworden en onze plannen om nog de stad in te gaan na de wedstrijd vallen zo in duigen. Vermoeid van het wachten in de frisse Siciliaanse voorjaarsnacht kunnen we na ruim twee uur de auto in stappen, op naar het appartement dan maar.

Afbeelding

Op de dag na de wedstrijd is het echt warm geworden en gaan we op weg naar de badplaats Mondello. Een heerlijk middagje op het strand waar mensen rondlopen in winterjas en anderen weer op strandstoelen liggen in bikini of zomerkleding. Wij sluiten ons dapper aan bij die laatste groep. “Gewoon chill,” zou Feng zeggen. Na een paar uur op het strand te hebben gelegen heb ik een witte zonnebril die zijn weerga niet kent. Iedere keer als Rein me aankijkt begint hij te schuddebuiken van het lachen. Ik kan er helaas wat minder hard om lachen. In de avond rijden we naar Cefalù, een leuk historisch kustplaatsje aan de noordkust van Sicilië. Om een uur of tien ’s avonds zijn we weer in Palermo, waarna we in het appartement aan het bier gaan. Om een minuut voor twaalf besluiten we op de valreep nog een pizza te bestellen om zo de avond en onze vakantie in stijl af te sluiten. A presto!

OLANDA ULTRAS LAZIO
Laziale020
Administrator

Re: Sfeerverslag US Palermo - S.S. Lazio 1900 (10/04/2016)

Berichtdoor Brandhout » 02 jun 2016, 19:56

Top verhaal :klap: av1 av2
Brandhout
Administrator

Keer terug naar Algemeen