Lazio in de media

Bespreek hier alles over de eerste club van Rome

Lazio in de media

Berichtdoor drake1900 » 19 okt 2011, 13:01

Hier weer een prachtig stukje journalistiek :(
http://www.hln.be/hln/nl/1303/Serie-A/a ... bben.dhtml
Klose wil niets met nazi-spandoek te maken hebben
Dankzij een late winner zondagavond in de derby tegen stadsrivaal AS Roma, heeft Miroslav Klose meteen een heldenstatus verworven bij de supporters van Lazio. Na vijf opeenvolgende derbynederlagen leidde dat tot histerische taferelen in -de lichtblauwe helft van- het Olympisch Stadion. Maar de Duitse spits maakte meteen ook kennis met de reputatie van naziclub die sommige van hun fans graag en hoog in het vaandel houden. Zo was Lazio Rome de favoriete club van Mussolini.

Voor de derby hadden fans een speciaal spandoek gemaakt, op de lens vastgelegd door een fotograaf van Associated Press. Daarop stond 'Klose Mit Uns' (Klose met ons) , met de 's' telkens in een oud Duits script verwijzend naar de SS, dat een paramilitaire organisatie was binnen de Duitse nazi-partij. De fans haalden de mosterd bij een oude militaire slogan: 'Gott mit uns', die ook graag door de nazi's gebruikt werd. De fans kunnen er ook een andere uitleg aan geven: Lazio staat immers officieel bekend als SS Lazio waarbij de twee s'en staan voor 'Societá Sportiva' en ook verwerkt zijn in het clubembleem.

Maar zo zag de voetbalwereld én ook Klose zelf het natuurlijk niet. "Voetbal mag niet vermengd worden met politiek. Dat laatste moet uit het stadion blijven", wordt Klose geciteerd door persbureau ANSA. Met andere woorden: maak geen gebruik van mijn naam om de nazi's te verheerlijken. We hopen voor Klose, die trouwens geboren is in Polen, dat zijn wens gehoor krijgt. Geld durven we er echter niet op verwedden.

Afbeelding
drake1900

Re: Riool journalistiek!!

Berichtdoor TCD » 19 okt 2011, 13:38

Om te kotsen deze selectieve verantwaardiging:
- Term werd al gebruik ten tijde van Byzantijnse Rijk (330 - 1453) maar dan in het latijn "nosbiscum deus".
- Benito Mussolini lag te grond aan de oprichting van As ventisette anni dopo.
- Zo'n zes jaar geleden op Curva Sud

Afbeelding

Hoezo willekeurigheid?
Liberté, Egalité, Lazialité
TCD
Administrator

Berichtdoor Nick13 » 19 okt 2011, 16:22

Laat ons eerlijk zijn.

Het enige wat je daarover kan zeggen is, zoals TCD zegt, dat wanneer de Curva Sud zoiets doet/deed de wereld niet op z'n kop staat. De maker van die spandoek lijkt mij niet te doelen op het Byzantijnse Rijk, ik vermoed zelfs dat die daar nog nooit van heeft gehoord. Het enige wat mij énorm stoort is dat dit soort zaken worden gepubliceerd, terwijl andere clubs ongestoord met hamers en sikkels mogen zwaaien. En het feit dat Lazio tegenwoordig nog steeds wordt aanzien als nazi-club nummer één, terwijl er echt wel andere clubs zijn. Wat Mussolini in de discussie komt doen is mij ook niet duidelijk, maar je moet niet bij de minste berichtgeving beginnen spartelen als een vis op het droge. Die journalist heeft gewoon een punt, ondanks dat er enkele nutteloze zaken worden weergeven. Je kan je ook wel afvragen of dit werkelijk interessant nieuws is voor de mensen, al zullen er wel weer een deel in shock naar het ziekenhuis moeten worden gebracht.

Lazio heeft een zogenaamde extreem-rechtse achterban, ja en?
Laatst bijgewerkt door Nick13 op 19 okt 2011, 19:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Nick13

Berichtdoor Jelle1880 » 19 okt 2011, 18:43

Akkoord, het idee achter de spandoek lijkt me duidelijk.
Maar dan nog is het inderdaad typisch dat het enkel Lazio is die de schuld krijgt.

Zoals TCD zegt, die spandoek was ook te zien in de ArenA toen ze tegen Ajax speelden, niet te vergeten hun spandoek in dezelfde match 'Go take a shower'.
Maar dat is nooit gebeurd uiteraard, die lieve Romanista zouden dat nooit doen :roll:
Jelle1880

Berichtdoor LF » 19 okt 2011, 19:15

Riooljournalistiek is het sowieso, HLN is zo'n beetje The Sun van Vlaanderen. Het ergerlijke is inderdaad eerder het selectieve geheugen van de (meeste) journalisten, waarbij bepaalde clubs altijd naar boven worden gehaald als er iets gebeurd (zoals dit doekje hier, wat inderdaad wel weinig aan het toeval overlaat), en anderen geen aandacht krijgen. Ik ben gestopt met het sturen van e-mails naar magazines en kranten, omdat het simpelweg niks uithaalt. Helemaal niks.

Lazio is een club vol Nazi's waar Mussolini destijds een seizoenskaartje had, onze achterban bestaat enkel uit rijke mensen van buiten Rome en de Ultras zijn stuk voor stuk aanbidders van Hitler. As Roma is de tweede club van Rome waar de echte Romeinen fan van zijn, arme mensen uit de wijken van de binnenstad, allemaal extreem-links. Tududum tududum paralala blablablal hiqsdfhkmlqshfimslqdhgqsg.....................

Om het met een vrij onvolwassen spreuk te zeggen, doch in alle eerlijkheid is dat wel hetgene wat in mij opkomt in deze gevallen: nobody likes us, we don't care. Ze doen maar, ze schrijven maar, ze praten maar - van onze reputatie geraken we toch nooit af. Bovendien, wat de gemiddelde HLN-lezer van deze prachtige club vindt kan me daadwerkelijk gestolen worden. SS Lazio is de enige echte Romeinse club, die een fusie - voorgesteld door Mussolini (ASR) - heeft geweigerd. Het is de club met de historie, het verhaal, het symbool, de Europese prijzen, en de unieke achterban.

SS Lazio, ti amo.

av2
ViVO LA ViTA COSi ALLA GiORNATA CON QUELLO CHE DA'
SONO UN ULTRAS E ALLORA Mi BASTA LA MiA LiBERTA'
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor DiCanio9 » 20 okt 2011, 06:57

Bravo LF :klap:
S.S. LAZIO - Padroni di Roma. Distinti saluti...romani !
DiCanio9
Moderator/Winnaar Lazio Pool 10/11

Berichtdoor GoodFellas » 20 okt 2011, 12:26

Sluit me aan bij Nick en LF. Kan er niet wakker van liggen. Ik ben ook zo dus wie ben ik dan om me daar druk over te maken? Voor de mensen die het wel stoort; zoek een andere club of stalk die journalist dood met mailtjes. Hoe dan ook, we komen nooit meer van die naam af. Leer er mee leven of zoek een andere club.

BASTA!
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor Laziale020 » 24 okt 2011, 17:51

Hij is op verzoek van jullie weer geopend. Hou het hier wel netjes en zorg dat er geen politieke discussie's ontstaan ;)
Laziale020
Administrator

Berichtdoor SoniQske » 24 okt 2011, 22:11

GoodFellas schreef:Sluit me aan bij Nick en LF. Kan er niet wakker van liggen. Ik ben ook zo dus wie ben ik dan om me daar druk over te maken? Voor de mensen die het wel stoort; zoek een andere club of stalk die journalist dood met mailtjes. Hoe dan ook, we komen nooit meer van die naam af. Leer er mee leven of zoek een andere club.

BASTA!

Ik sluit me hier bij aan :klap:
SoniQske

Berichtdoor LF » 26 okt 2011, 12:25

ROME: A.S. Roma vs. S.S. Lazio

Similarly to Milan, the Italian capital’s fans historically break down along geographic and political lines, though both clubs are known to have several factions of Ultras. These are the extreme pockets of particularly vocal — and sometimes violent — fans who, in Italy, are known for their right-wing tendencies.

Roma fans are traditionally from the city itself, since the club was originally based in the working-class district of Testaccio. Their fans fall across the political spectrum where Lazio’s supporters — who in all likelihood do as well — are closer associated with the right. To rival teams, Lazio has still not shaken its reputation for being Benito Mussolini’s favorite club.

Geographically, Lazio was founded to draw support from the regions around the city and Rome’s more rural suburbs. And ever since, the Rome derby has been known as the fiercest in Italy.

(http://worldsoccer.about.com/od/soccerc ... _Italy.htm)

1. SS Lazio is de eerste club van Rome, AS Roma de negende. Lazio is opgericht door enkele mannen van Rome, in Rome. Roma is een fusie van drie clubs, opgericht in Abruzzo, door Mussolini.
2. AS Roma's Ultras zijn al even extreem-rechts als die van SS Lazio, en dat hebben ze de afgelopen tien jaar (+-) héél duidelijk laten zien aan de buitenwereld (die zijn ogen sloot).
3. Lazio's achterban komt evenzeer uit de hoofdstad als die van Roma, alleen zijn de fans van Roma met meer, en vooral, opzichtiger aanwezig.
4. De Romeinse derby is altijd 'fierce' geweest, en heeft niks te maken met de oprichting van Lazio, want die gebeurde nota bene 27 jaar voor de oprichting van fusieclub AS Roma. De derby is sinds 1979 een tikkeltje extremer geworden qua haat, nadat de Romanisti een Lazio fan vermoordden. Jaren later, nog steeds, spotten de Ultras van Roma met deze gebeurtenis.

Zo.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor LF » 12 jul 2012, 14:50

Sport Voetbalmagazine 11/07/2012

Weinig enthousiasme.

De fans van Lazio hadden weinig interesse voor de hervatting van de trainingen onder de nieuwe coach Vladimir Petkovic. Dat komt wellicht deels omdat de nieuwe trainer geen grote naam is, maar ook omdat van de met veel bombarie door voorzitter Lotito aangekondigde transfers nog niets in huis is gekomen. En dat Stefano Mauri eind mei acht dagen werd opgestloten wegens zijn vermeende betrokkenheid bij het omkoopschandaal, is ook niet van dien aard om de fans echt warm te maken. Toch blijft de club bij monde van sportief directeur Igli Tare erg ambitieus: "Het is niet verboden om over de scudetto te spreken." Ondertussen is Mauro Zarate slecht aan het jaar begonnen: na een nazigroet en een homofobe tweet verscheen hij te laat op training. Matuzalém dook gewoon niet op, omdat hij volgens de club een "longontsteking heeft maar morgen genezen zal zijn". Dat zou alvast het eerste mirakel van het seizoen zijn.

Dus welke indruk krijgt de gemiddelde voetballiefhebber bij het lezen van dit stukje? Dat de fans niet wakker liggen van de eigen ploeg, dat we betrokken zijn in een omkoopschandaal, dat onze spelers nazi's en homofoben zijn, en dat de rest niet de moeite doet om op te dagen en dan maar gaat liegen.

In realiteit:

1. Elk jaar reizen ettelijke honderden fans vanuit Rome naar Oostenrijk om de ploeg te steunen. Dat er op de 1e training niet speciaal veel volk was is non-nieuws.
2. Stefano Mauri is vooralsnog van niks schuldig bevonden. En als dat zo was, dan gaat het om de speler Mauri, niet om Lazio.
3. De fans hebben Mauri doorheen deze moeilijke weken volledig bijgestaan, en massaal geschreeuwd om zijn vrijlating.
4. Het verhaal van Zarate's groet gaat over begin 2010, ondertussen ruim 2 jaar geleden.
5. Zarate's zogezegde homofobe tweet was een grap over Totti, en was eigenlijk langs geen kanten homofoob.
6. We trokken met Ederson een eerste grote naam aan, de transferperiode duurt nog anderhalve maand.

Zucht. Ik mail niet meer, het maakt niks uit. In het verleden meerdere keren contact opgenomen, heel vriendelijk, maar je ziet, zonder resultaat - het is al een mirakel dat ze het niet over Lazio Roma hebben. Hemelstergend dat dit de enige manier is waarop Lazio in beeld wordt gebracht, en ik ga ervan uit dat - zelfs al draaien we andermaal een prachtig seizoen aan de top - dit één van de enige artikeltjes zal zijn die over onze club gaat dit seizoen.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor DiCanio9 » 12 jul 2012, 22:16

Bravo LF :klap:
S.S. LAZIO - Padroni di Roma. Distinti saluti...romani !
DiCanio9
Moderator/Winnaar Lazio Pool 10/11

Berichtdoor LF » 19 okt 2012, 00:09

Lazio krijgt 40.000 euro boete voor racistische gezangen
Lazio Roma moet 40.000 euro boete betalen aan de UEFA. De fans van de Italiaanse club hadden enkele zwarte spelers van Tottenham op racistische wijze op de korrel genomen in een Europa League-wedstrijd.

Onder meer Jermain Defoe, Aaron Lennon en Andrew Townsend kregen op 20 september in Londen apengeluiden naar het hoofd geworpen van de bezoekende Lazio-fans. De Romeinse club worstelt al lang met het extreem-rechts imago van een deel van de fans.

Op 22 november moet Tottenham op bezoek in Rome voor de voorlaatste speeldag in groep J van de Europa League. Ongetwijfeld wacht de ploeg van Jan Vertonghen en Moussa Dembele er een warm onthaal.

Blatter, die in de tribune zat, had niks gehoord. De coach van Tottenham, niks gehoord. 99% van de aanwezigen, niks gehoord.

Voorpagina-nieuws. Lazio=racisme. Check.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor Laziale020 » 19 okt 2012, 09:13

LF schreef:
Blatter, die in de tribune zat, had niks gehoord. De coach van Tottenham, niks gehoord. 99% van de aanwezigen, niks gehoord.

Tsja het was een combinatie van uitjoelen en apengeluiden, dat laatste uiteraard door de minderheid. Het wordt weer zwaar overdreven door de media, maar de boete an sich vind ik misschien niet eens geheel onterecht...
Laziale020
Administrator

Berichtdoor LF » 19 okt 2012, 10:16

Laziale020 schreef:
LF schreef:

Tsja het was een combinatie van uitjoelen en apengeluiden, dat laatste uiteraard door de minderheid. Het wordt weer zwaar overdreven door de media, maar de boete an sich vind ik misschien niet eens geheel onterecht...

Ik ga akkoord hoor, en oerwoudgeluiden en dergelijke horen niet/nooit thuis in een voetbalstadion - maar het is de berichtgeving die me (weer) mateloos stoort.

Ten eerste, die geluiden zijn mijns inziens niet eens 'racistisch', ze zijn te horen in zovele voetbalstadions (denk maar aan zowat elk voetbalstadion in Italië waar Balotelli op bezoek kwam). Het is gewoon een manier om de tegenstander uit evenwicht te brengen. Bedenkelijk misschien, maar niks met racisme per se te maken, imo. Maar ik wil het zeker niet goed praten, laat dat duidelijk zijn.

Het stoort me vooral hoe dit weer in de media werd gebracht. In de Engelse kranten, zoals ik letterlijk had voorspeld in de Tottenham-Lazio topic, sprak men schande van 'de racisten van Lazio', terwijl - zoals je zegt - het hier weer over een enkele mensen gaat. Heel velen hadden niet eens iets gehoord, zelfs de spelers niet dacht ik, dus waar zijn we dan mee bezig zeg. Lazio beschimpen, ik ben het wel gewend ondertussen, maar het blijft toch mateloos storen.

Het is een half mirakel dat ze in dit artikel niet praten over de '2e club van Rome' of Di Canio of over de swastika's die bij elke wedstrijd te zien zijn, of...

GIORNALISTI TERRORISTI.
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Volgende

Keer terug naar Algemeen