Mi chiamo Vincenzo Paparelli

Bespreek hier alles over de eerste club van Rome

Mi chiamo Vincenzo Paparelli

Berichtdoor LF » 17 okt 2009, 15:33

Bijna 30 jaar geleden. Vincenzo Paparelli wordt geraakt door een vuurpijl vanuit het Roma-vak. Hij sterft onderweg naar het ziekenhuis. Voor altijd in onze harten, Vincenzo vive.
ViVO LA ViTA COSi ALLA GiORNATA CON QUELLO CHE DA'
SONO UN ULTRAS E ALLORA Mi BASTA LA MiA LiBERTA'
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Re: Mi chiamo Vincenzo Paparelli

Berichtdoor TCD » 17 okt 2009, 15:48

Nederlandse versie, grazie a flyingdutchman . Blijft elke keer indrukwekkend omdat plakkaat te zien..

Misschien herrinert iemand zich nog wie ik ben. Ik was een man die 33 was toen ie werd vermoord op een dag in de Stadio Olimpico door een vuurpijl van een ultr
Liberté, Egalité, Lazialité
TCD
Administrator

Berichtdoor Laziale020 » 18 okt 2009, 13:07

Blijft een indrukwekkend verhaal! Vincenzo con noi!!
Laziale020
Administrator

Berichtdoor GoodFellas » 18 okt 2009, 15:04

Blijft zeer indrukwekkend dit verhaal... Lees het nog regelmatig en ik krijg er nog altijd kippevel van...

VINCENZO VIVE!
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor CURVA NORD » 20 okt 2009, 18:28

erg verhaal
BOIA CHI MOLLA
CURVA NORD

Berichtdoor TCD » 21 okt 2009, 10:52

A 30 anni dalla morte di Vincenzo Paparelli, il figlio Gabriele sbotta: "La Lazio calcio? Lotito? Non s'
TCD
Administrator

Berichtdoor GoodFellas » 21 okt 2009, 12:35

TCD schreef:A 30 anni dalla morte di Vincenzo Paparelli, il figlio Gabriele sbotta: "La Lazio calcio? Lotito? Non s'
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor LF » 28 okt 2010, 09:21

UP!

Mi chiamo Vincenzo Paparelli, e sono morto il 28 ottobre del 1979.

Vincenzo vive.
ViVO LA ViTA COSi ALLA GiORNATA CON QUELLO CHE DA'
SONO UN ULTRAS E ALLORA Mi BASTA LA MiA LiBERTA'
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor TCD » 28 okt 2010, 12:03

Afbeelding
TCD
Administrator

Berichtdoor Nick13 » 28 okt 2010, 15:42

:klap: :klap: :klap:
Laatst bijgewerkt door Nick13 op 22 okt 2012, 21:48, in totaal 2 keer bewerkt.
Nick13

Berichtdoor Laziale020 » 28 okt 2010, 17:33

Onderstaand artikel is niet goed gekopieerd bij de overgang naar het nieuwe forum. Bij deze alsnog de Nederlandse versie, grazie a flyingdutchman . Blijft elke keer indrukwekkend omdat plakkaat te zien..

Misschien herrinert iemand zich nog wie ik ben. Ik was een man die 33 was toen ie werd vermoord op een dag in de Stadio Olimpico door een vuurpijl van een ultrà supporter van AsRoma. Toen ik geraakt werd was ik een boterham aan het eten. Mijn vrouw Wanda probeerde die pijl uit mijn linker oog te halen, maaar omdat deze nog brandde, kon ze niets doen en hield ze een brandwond over. De doctor die mij de 1ste hulp bood, verklaarde dat hij niet eens tijdens de oorlog iemand met zo`n zwaar letsel had gezien. De volgende dag stonden de kranten vol met een foto van mij en mijn vrouw die we een paar maanden eerder hebben genomen in een restaurant. Alleen de krant "Il Tempo" publiceerde de foto waarop ik op de grond lag, met mijn gezicht vol bloedt, en zonder mijn linker oog.
Ik ben de tweede slachtoffer rond het voetbal in Italië, de eerste was een supporter van Salernitana welke in 1963 overleed na gevochten te hebben met enkele supporters van Potenza.
De eerste beroemdhed binnen de voetbal wereld die mij in het ziekenhuis kwam bezoeken, waar ik zonder leven aankwam, was de president van de Italiaanse sport bond Franco Carraro. Mijn oom geloofde het niet toen hij mijn naam op de radio hoorde. Toen mijn broer het hoorde, voelde hij een ernorm schuldgevoel omdat hij mij die dag zijn seizoens kaart had gegeven en hij dus op die plek had moeten staan in het stadion. Mijn vrouw, welke naast mij in het ziekenauto zat, hield mijn hand vast en bede dat ik het ongeluk zou overleven. Toen alle formaliteiten waren afgerond in het politie bureau viel ze op de grond en begon ze te schreeuwen. De foto die de volgende dagen op de kranten getoond werd, was van mijn vrouw en mijn schoonmoeder terwijl ze elkaar troosten.
Ze ziet er vermoeid uit en haar ogen straalen iets vreselijks uit.
Ik ben unaniem omschreven geweest als een normale en rustige man , met een enige passie, die voor Lazio. Sommige kranten onderstreepte meerdere keren dat ik een auto garage had met mijn broer in een moderne volkswijk Mazzalupo.
Na mijn dood, werd mijn vrouw door de captain van Lazio Pino Wilson opgebeld om zijn condoléance te bieden.
Ook de burgemeester van Rome Petroseel belde ook op ,en zei dat hij de kosten van de begrafenis zou betalen.
De speler Lionello Manfredonia ging mijn familie leden vaak opzoeken en gaf mijn kleinste zoon zijn shirt met de nummer 5. Alle spelers van Lazio de trainer Bob Lovati en de Voorzitter Lenzini waren op de begrafenis aanwezig.
De spelers van AsRoma waren niet aanwezig omdat ze een verplichting hadden om die dag tegen Potenza in de Coppa Italia te spelen, Asroma stuurde de jeugdspelers op hun plek. Vele mensen waren bij de begrafenis aanwezig en die dag werd officieel in Rome gerouwt. De Luciano Re Cecconi stichting gaf 1 miljoen lire aan mijn familie. De regio gaf 5 miljoen lire voor solidariteit. De Societa Sportiva Lazio heeft in de Curva Nord een marmer herdenkings bord laten zetten om mijn naam te herrineren. Mijn broer Angelo stelde voor om een vriendschapelijke wedstrijd te organiseren waar spelers van Lazio en Roma 2 gemengde teams zouden maken, maar uiteindelijk werd daar niets mee gedaan.
Voor enkele maanden werden harde repressieve maatregelen ingevoerd: vlaggen, trommels en spandoeken werden niet meer toegelaten. De supporters moesten met hun handen en stemmen de club volgen. Mijn naam werd vaak gebruikt en misbruikt door de verschillende supporters groepen in Rome en Italië.
Op de muren in Rome zijn deze teksten nog te lezen "We zullen Paparelli wreken" of "We zullen Paparelli nooit vergeten" of ook "10, 100, 1000 Paparelli".
Tegenwoordig wordt mijn naam genoemd als er weer een misdrijf is gepleegd in een stadion. 5 jaar na mijn dood werd ik herrinerd door de supporters van Lazio voordat de wedstrijd tegen Cremonese begon. In de tribuna tevere werd een spandoek gehezen met daarop de tekst "Vincenzo Vive"(Vincenzo leeft) en de supporters in de Curva zongen "28 Ottobre lutto Nazionale"(28 oktober nazionale rouw dag). Toen het tiende jaar voorbij was werd de "Lazio Club Nuovo Monte Spaccato, Vincenzo Paparelli" ingewijd. De eerste 15 jaar na mijn dood werd ik veel herdacht maar de afgelopen jaren wordt dat steeds minder. Het Vincenzo Paparelli voetbal toernoei kwam niet verder dan de 3de editie. Toen de stadions in Italie gemoderniseerd werden voor het "Italia 90" WK werden de curva`s van weleer weg gevaagd en daarbij ook het marmer bord wat mij herrinerde.
Mijn moordenaar hete Giovanni Fiorillo en hij was een 18jarige werkloze schilder. Gelijk na het incident werd vluchte hij uit Rome. Sommige zeiden hem gezien te hebben in Pescara, Brescia en een ander in Frosinone, waar hij voor sigaretten had gevraagd. Na 14 maanden clandestieniteit gaf hij zich in. In 1987 werd hij veroordeeld: 6 jaar en 10 maanden voor hem omdat hij de vuurpijl had geworpen, 4 jaar en 6 maanden voor de andere 2 medeplichtige(ze hadden het voorwerp het stadion ingebracht).
Tijdens het rondzwerven door Italë en Zwitserland belde hij vaak mijn broer op om vergefenis te vragen en dat hij niemand had willen vermoorden. Het was een jongen net zoals er velen te vinden zijn. Hij woonde in Piazza Vittorio en was fan van AsRoma. Zijn moeder werkte op de markt en zijn vader was automoteur. Het waren mensen van het volk net zoals wij. Op 24 maart 1993 overleed Giovanni Fiorillo: mogelijk aan een overdose, of door een lichamelijke kwaal. Mijn broer Angelo heeft hem vergeven net zoals mijn vrouw en mijn kindren dat hebben gedaan. Een ding is zeker, die jongen is ongelukkig geweest net zoals ik. Ik hete Vincenzo Paparelli. Ik ben op 18 Oktober 1979 overleden. En misschien herrinert iemand nog wie ik ben.

Vicenzo sempre con noi..
Laziale020
Administrator

Berichtdoor GoodFellas » 28 okt 2010, 22:08

Blijft een indrukwekkend verhaal waarbij ik nog altijd kippevel krijg! Respect ook voor de aanpassing in de forum lay-out!

VINCENZO VIVE!
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor CURVA NORD » 28 okt 2010, 23:39

rip
BOIA CHI MOLLA
CURVA NORD

Berichtdoor LazioRotterdam » 29 okt 2010, 23:12

Prachtig artikel, heel mooi geschreven. Had iedereen kunnen gebeuren dit, ook jij of ik. :cry:
LazioRotterdam

Berichtdoor Lazionulzevenzeven » 26 maart 2011, 11:53

lees het artikel nu voor de zoveelste keer, elke keer dat mijn ogen over zinnen rollen, kruipt er een gevoel over mijn rug wat ik zou kunnen beschrijven als kippenvel.

Vincenzo Vive!
Spaccarotella pezzo di merda
Lazionulzevenzeven

Volgende

Keer terug naar Algemeen