Welke club in eigen land?

Bespreek hier alles wat niets met Lazio te maken heeft

Re: Welke club in eigen land?

Berichtdoor Laziale020 » 31 mei 2013, 17:17

NicoLazio schreef:http://www.sporza.be/cm/sporza/voetbal/lagere_klasse/13053beerschot_wilrijk :shock:
Aangeklopt bij elke club van Oostende tot Dour en dan met een provincialer afkomen, waanzin. En dan zo'n kleurenmengeling en naam...

Ben blij voor de jongens van Beerschot dat ze toch nog een soort van doorstart voor hun geliefde club hebben kunnen realiseren! De schoonheidsprijs verdient het natuurlijk niet, maar god kan me voorstellen dat je als supporters toch nog iets wilt voorzetten...
Laziale020
Administrator

Berichtdoor Laziale020 » 31 mei 2013, 17:19

Laziale020 schreef:
NicoLazio schreef:http://www.sporza.be/cm/sporza/voetbal/lagere_klasse/13053beerschot_wilrijk :shock:
Aangeklopt bij elke club van Oostende tot Dour en dan met een provincialer afkomen, waanzin. En dan zo'n kleurenmengeling en naam...

Ben blij voor de jongens van Beerschot dat ze toch nog een soort van doorstart voor hun geliefde club hebben kunnen realiseren! De schoonheidsprijs verdient het natuurlijk niet, maar god kan me voorstellen dat je als supporters toch nog iets wilt voorzetten...

Hoe zit het nu trouwens met de geheel nieuwe Antwerpse club die er zou komen? Is dat alweer een vroege dood gestorven?
Laziale020
Administrator

Berichtdoor Nick13 » 31 mei 2013, 17:19

Nuance: dit gaat uit van de fans en die hebben maar bij één club aangeklopt, zijnde Wilrijk. En eigenlijk is het nog Wilrijk die als eerste contact hebben gezocht. De andere pistes kwamen van Nagels en het stadsbestuur. Dit gaat echter nergens meer over natuurlijk, al is het wel de intentie om (weer eens) na verloop van tijd enkel Beerschot en paars-wit over te houden. Nu goed, als je bij een fles wijn steeds water giet zal er altijd wel wat wijn blijven, maar na verloop van tijd hou je enkel water over. Wat een nachtmerrie dit, al koop ik wel een steunend abonnement uit sympathie voor de jongens die er al hun tijd hebben ingestoken de laatste weken.
Nick13

Berichtdoor LF » 31 mei 2013, 18:53

Nick13 schreef:Nuance: dit gaat uit van de fans en die hebben maar bij één club aangeklopt, zijnde Wilrijk. En eigenlijk is het nog Wilrijk die als eerste contact hebben gezocht. De andere pistes kwamen van Nagels en het stadsbestuur. Dit gaat echter nergens meer over natuurlijk, al is het wel de intentie om (weer eens) na verloop van tijd enkel Beerschot en paars-wit over te houden. Nu goed, als je bij een fles wijn steeds water giet zal er altijd wel wat wijn blijven, maar na verloop van tijd hou je enkel water over. Wat een nachtmerrie dit, al koop ik wel een steunend abonnement uit sympathie voor de jongens die er al hun tijd hebben ingestoken de laatste weken.

Sterkte man. Ik schrok toch ook even toen ik het las. Wilrijk-Beerschot, wtf... Waarom dan niet helemaal opnieuw beginnen, fans zijn er toch genoeg (neem ik aan)? Betekent dan wel 4e provinciaal waarschijnlijk, maar met zo'n achterban (en dus inkomsten) klim je toch vrij snel omhoog? Wat zijn een paar jaar in een bestaan van een (echte) club? Nu ja, makkelijk praten allemaal natuurlijk...

Hoe staan de mensen hier tegenover eigenlijk? Echt enthousiast is je reactie (begrijpelijk) niet, maar de achterban in zijn geheel? En misschien wel belangrijker, de trouwe fans/harde kern? Gaan ze dit project steunen?
LF
Winnaar Lazio Pool 09/10

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 10:35

Bedankt, makker. Daar is weldegelijk over gepraat, eigenlijk was dat de eerste en enige optie. Er is contact geweest met mensen van Beveren die dat gedaan hebben, maar die zouden het nooit een tweede keer doen. Financieel is dat quasi onhoudbaar, toch als je wat ambitie hebt. Bovendien, als je iedereen bezig hoort zouden ze allemaal zonder twijfel komen kijken, zelfs zodanig dat je aan meer volk zit dan in eerste klasse. In het begin is zo'n initiatief mooi ook, maar na verloop van tijd? Het gaat over vierde provinciale hè, dat gaat echt nergens meer over. Na één of twee jaar zullen er veel afhaken, als het 'nieuwe' er vanaf is. Ik zie ons al zitten in gemeenten waar echt niemand ooit van heeft gehoord. Bovendien zitten er aan stamnummer 13 toch aardig wat schulden en intresten verbonden. Bij Beveren kunnen ze dan nog spelen in hun oude stadion, daar kunnen wij met 't Stad zelfs nog ni over praten en ook bij de Bond moet je als Beerschotter/Antwerpenaar op weinig goodwill rekenen. Ik merk bij de jongeren dat zij er veel meer een probleem van maken dan de ouderen, wat ik op zich vreemd vind. Zij willen volledig hun schouders onder dit project zetten, daar waar er bij de jongeren toch twijfels zijn. Nu goed, langs de andere kant begrijp ik de oude gasten ook wel. Voor hen is het al sinds G. Beerschot een fake en kunstmatig gedoe, dus of het nu met Germinal of Wilrijk is, dat zal hen worst wezen. En op zich... Ik merk heel veel kritiek van buitenaf, deels terecht natuurlijk want ethisch is het niet correct, wel integendeel, maar het stoort mij wél dat dat van mensen komt die nooit hun club hebben moeten afgeven, laat staan twee keer. Die zouden beter hun grote bek houden want met dit project wilden de fans enkel redden wat er te redden viel, ook al is dat dan bitterweinig. Die roepers zouden in ons geval net hetzelfde proberen. En da's uiteraard niet op jou bedoeld, LF.
Nick13

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 11:11

De grootste Stad van Vlaanderen.

Valt na Beerschot ook RFC Antwerp? De met veel bombarie aangekondigde komst van de internationale voetbalmakelaar Saif Rubie uit Dubai kan niet maskeren dat de financiële situatie van die andere Antwerpse club erg precair is. Vandaar ook dat het Antwerpse stadsbestuur zo hardnekkig zoekt naar niet-Antwerpse partners.

Soms gaat het snel. Begin vorige week lekte uit dat het Antwerpse stadsbestuur middels West-Vlaamse stamnummers meewerkt aan de oprichting van een nieuwe Antwerpse eersteklasser in het lokale idioom wordt dat zelfs een nieuwe topclub. Die moet spelen op het Kiel, het sta- dion van het failliete Beerschot. Het werd helemaal mooi toen tegen het einde van diezelfde week die andere club, RFC Antwerp, ineens een partnership aankondigde met een investeringsmaatschappij uit Dubai. De manager daarvan is Saif Rubie, een 34-jarige Brit met Iraakse roots, tevens een vriend van een vriend van Antwerp-secretaris Paul Bistiaux. Wellicht brengt Rubie alvast een trainer met naam mee: de Nederlandse ex-international Jimmy Floyd Hasselbaink.

Maar het wekt al minder vertrouwen dat diezelfde Saif Rubie op de sociaalnetwerksite Badoo een profiel heeft aangemaakt waarbij hij zichzelf niet alleen aanprijst als Sport Agent, maar ook als White Collar Boxer: een vorm van gevechtssport waar niet-professionele boksers op speciale evenementen voor het publiek op de vuist gaan. Verder staat er nog bij Saif Rubie: Wants to go to the movies with a girl, 23-35. Goed dus dat Bistiaux op de eigen clubsite het enthousiasme wat tempert: Het is niet zo dat miljoenen zullen binnenvliegen.

Nochtans heeft Antwerp daar grote behoefte aan. De analyse van het financiële-informatiebureau Graydon van de laatst ingediende jaarrekening van Royal Antwerp FC Management NV (pas opgericht in 2011) is erg onrustwekkend. Graydon geeft de nv zelfs de dramatische risicoklasse 1 (op een schaal van 1 barslecht tot 5 zeer goed): contante transacties genieten de voorkeur. Die jaarrekeningen tonen weinig liquide middelen. Het kasgeld bedraagt amper 281.549 euro. Daartegenover staan een negatief eigen vermogen en schulden van 9.887.258 euro. Een meevaller is dat het gros van die schuld in meer dan één jaar terug te betalen is. Het gaat echter om overige leningen, dus niet bij banken mogelijk persoonlijke leningen van bestuurders of bevriende schuldeisers. Bovendien had de nv in 2011-2012 een negatief bedrijfsverlies (dus meer kosten dan inkomsten) van 611.042 euro.

Sporteconoom Trudo Dejonghe windt er geen doekjes om: Antwerp is een verliesgevende club met weinig geld en een te grote schuldenlast. Dat is een structureel ongezonde situatie. Een nieuwe investeerder moet al 10 miljoen euro willen betalen, alleen om de schulden af te lossen. Wil hij een beetje ambitie waarmaken, dan heeft hij al snel 15 miljoen euro nodig voor een tweedeklasser met een lege kas. Voor een vergelijkbaar bedrag werd Bart Verhaeghe voorzitter van Club Brugge.

Ook in Antwerpen is die analyse al gemaakt. Vandaar dat in Antwerpse politieke kringen de overtuiging leeft dat het faillissement van Antwerp veeleer een kwestie van maanden is dan van seizoenen. Dejonghe: Ik plak er geen datum op. Maar dat de financiële situatie van Antwerp erg slecht is, is wel duidelijk. Gunther Hofmans, gedelegeerd bestuurder van de club, beweerde vorige week dat er al miljoenen aan schulden afgelost zijn, maar het zou toch goed zijn dat hij klaarheid brengt waar dat vers geld vandaan komt.

De financiële zwakte van de Antwerpse club was ook de verre aanleiding van de onthulling, vorige week in Sport/Voetbalmagazine , dat het Antwerpse college onderhandelingen voerde met Patrick Decuyper, ceo van Zulte Waregem. Dat burgemeester Bart De Wever (N-VA) met een man als Decuyper gesprekken heeft gevoerd, is geen plotse paniekreactie na het faillissement van Beerschot. Het ligt in de lijn van een plan dat het Antwerpse stadsbestuur al een jaar of zes heeft. Het faillissement van Beerschot lijkt dat oude plan, dat nog door Patrick Janssens (SP.A) werd uitgewerkt, vooral in een versnelling te hebben gebracht.

Het alfa en omega van het plan-Janssens was om níét met een van de twee Ploegen van t Stad in zee te gaan: exit Beerschot, exit Antwerp. Omgekeerd was de voornaamste voorwaarde om te slagen dat er een niet-Antwerpse eersteklasser naar Antwerpen zou worden overgebracht. De nieuwe club zou het niet-Antwerpse stamnummer overnemen, de betere spelers en eventueel een miniem deel van de clubstructuur, maar vanaf dat ogenblik moest het in alle opzichten een nieuwe en Antwerpse club worden. Tegelijk zou die nieuwe club van een wit blad vertrekken en zorgvuldig elke verwijzing naar Antwerp of Beerschot vermijden. Men dacht zelfs aan een volledig wit tenue, symbolisch voor een nieuwe start.

Waarom per se zonder Beerschot of Antwerp? Het idee rijpte op het kabinet-Janssens toen men bij herhaling mocht ervaren dat een fusie van Antwerp en Beerschot absoluut niet realistisch was. Door de egos in de bestuurskamer, de donkerrode cijfers bij beide clubs en nog lastiger een onontwarbaar kluwen van schulden tussen de vele bestuursleden en (ex-)voorzitters onderling. Vooral bij Antwerp heeft iedereen van iedereen geld te goed, wil niemand verlies slikken en bijgevolg ook geen macht loslaten. Bij Beerschot is/was de situatie overzichtelijker, maar wie de boeken zag en met een rekenmachine kon werken, wist al langer wat eraan zat te komen.

Vandaar de hardnekkigheid bij de Antwerpse decision makers om de eigen ploegen (Beerschot en Antwerp) buiten hun plannen te houden. Iedereen beseft dat een nieuwe eersteklasser pas van de grond kan komen als zowel Beerschot als Antwerp niet meer bestaat. Hoe cynisch het ook klinkt: in die zin was het voor De Wever eigenlijk een buitenkans dat Beerschot in elkaar klapte. Dat helpt zijn plannen vooruit, zonder dat hij de zwartepiet voor het verdwijnen van de club toegeschoven krijgt. Die is voor de inmiddels als een dief in de nacht verdwenen Patrick Vanoppen.

Intussen is men al vele jaren navraag aan het doen: bij Oostende, bij Waasland-Beveren, bij Lokeren en zelfs bij Charleroi. Het verst gevorderd waren de gesprekken met Westerlo, maar de slechte Kempense prestaties in de eindronde van tweedeklassers waren een flinke streep door de rekening: Westerlo promoveerde niet naar eerste. Maar kennelijk staan er in België veel clubs te koop, en willen nogal wat voorzitters graag van hun ploeg af.

Zulte Waregem hoort eigenlijk niet in dat rijtje thuis. Wellicht kwam de overname voor het eerst zijdelings ter sprake toen Patrick Decuyper polste naar de beschikbaarheid van het Kiel voor de Europese matchen van Zulte Waregem. En ineens had Decuyper ook een perspectief voor dat andere probleem waarmee hij zat. Hij had al een (geheim) voorakkoord gesloten met de voorzitter van KV Oostende over de koop van aandelen van die club. Maar Oostende promoveerde onverwachts naar eerste klasse, en het is verboden om eigenaar te zijn van meer dan één eersteklasser. Vandaar de bijzondere interesse van Decuyper voor het Antwerpse spoor.

Het is ook duidelijk dat het Antwerpse stadsbestuur hoe dan ook geïnteresseerd blijft in het West-Vlaamse scenario. En hoort dat Decuyper, ondanks de grote tegenstand bij het uitlekken van zijn plannen, nog altijd zegt dat hij Oostende (of toch het stamnummer) naar Antwerpen wil brengen. Bijna alle voorwaarden voor een volwaardige eersteklasser zijn dan aanwezig: een stamnummer, een leeg stadion, en gunstige omgevingsfactoren: Beerschot is al failliet, en mogelijk wacht Antwerp datzelfde lot.
Nick13

Berichtdoor TCD » 02 jun 2013, 11:17

Wat een ellende aldaar, je zou denken met de havens en diamantenbuurten (sorry Nick), dat er voldoende middelen voor handen zijn. Blijkbaar kan er geen geld tegen het mismanagement op.
Liberté, Egalité, Lazialité
TCD
Administrator

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 11:32

Haha, geen probleem. De (grote) bedrijven in de Haven zijn allemaal buitenlandse bedrijven (Total, Bayer, Indaver, Monsanto,..) die geen énkele binding hebben met Antwerpen, laat staan met Antwerps voetbal. Die interesseren zich überhaupt (terecht) niet aan het niveau van een competitie in ons land en al helemaal niet aan het niveau van beide Antwerpse clubs. Over de Diamant kunnen we kort zijn, daar zit zelfs geen enkel Vlaams iemand, enkel Joden, Indiërs en Zuid-Amerikanen. Wij gelooft dat beide bedrijfsgroepen niet sponsoren omdat ze 'niet willen kiezen tussen één van beide', is echt wel héél naïef.
Nick13

Berichtdoor Jelle1880 » 02 jun 2013, 17:06

Ach ja, Trudo Dejonghe, de man die al jaren verklaart dat er geen topclub mogelijk is in Antwerpen en dat Antwerp dit jaar toch wel failliet zal gaan.

Iedereen weet dat we geen geld hebben en dat er amper iets binnen komt, maar als ze even hadden opgelet weten ze hoe het komt dat de schulden wel degelijk zijn afgebouwd: Niet omdat er miljoenen zijn betaald, maar omdat er afspraken zijn gemaakt met schuldeisers om een deel van het geld te laten vallen.

Nu ja, als hij denkt dat Antwerp de enige club is die negatief draait... Denk dat er buiten Anderlecht, Brugge en misschien Genk/Gent weinig tot geen clubs zijn die winst maken.

En al zeker niet in tweede klasse.
Een goede situatie ? Alles behalve.
Of dat de ondergang betekent van Antwerp ? Niet bepaald.

En die Rubie heeft ook nooit beweerd dat hij persoonlijk miljoenen in de club zal pompen, hij is gewoon het gezicht van een consortium dat vooral spelers zal leveren.

Een miljardair zal niet in Antwerpse voetbalclubs investeren.

Dat de schrijver van dat stukje onzin gelooft dat een nieuwe club succes zal brengen is al helemaal van de pot gerukt, alsof de gemiddelde Antwerpenaar gaat kijken naar Oostende-aan-de-Schelde.
Jelle1880

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 17:52

Als je 20.000.000 euro schulden hebt kan je wel akkoorden maken zoveel je wil, als er aan de finish nog 10.000.000 euro overblijft sta je naar mijn mening nog altijd even ver. Die andere clubs hebben qua spelerskern alleen al bij mogelijke uitgaande transfers een eigen vermogen om U tegen te zeggen, dat is het verschil. Dat is ook de reden waarom die Europese topclubs zoveel schuld kunnen/mogen maken natuurlijk, dat lijkt mij logisch. Ook zetten ze allerlei constructies op om die cijfers te maskeren. Oneerlijk natuurlijk, hopelijk gaat de FIFA zich daar eindelijk eens op een harde manier mee bezig houden. Enfin, ik ken de schrijver niet dus ik kan ook niet zeggen of hij z'n job kent of niet. Ik meen mij trouwens te herinneren dat die akkoorden enkel met de 'kleinere schuldeisers' gemaakt zijn, niet met grote jongens als ex-voorzitter Wauters & Co. Hoe zit dat juist? Het 'geluk' van Antwerp is natuurlijk dat het quasi enkel schulden aan derden zijn, daar waar het bij ons ook bondsschulden en dergelijke waren. Die mensen weten ook dat als de club failliet gaat, ze helemaal niets meer zien van hun geld.

PS: Consortium, dat is écht wel het nieuwe mode-woord aan het worden, hè?! Klinkt mooi. Hoe is dat in 't meervoud? ;)
Nick13

Berichtdoor DiCanio9 » 02 jun 2013, 18:28

consortia ;)
S.S. LAZIO - Padroni di Roma. Distinti saluti...romani !
DiCanio9
Moderator/Winnaar Lazio Pool 10/11

Berichtdoor Jelle1880 » 02 jun 2013, 18:39

Nick13 schreef:Als je 20.000.000 euro schulden hebt kan je wel akkoorden maken zoveel je wil, als er aan de finish nog 10.000.000 euro overblijft sta je naar mijn mening nog altijd even ver. Die andere clubs hebben qua spelerskern alleen al bij mogelijke uitgaande transfers een eigen vermogen om U tegen te zeggen, dat is het verschil. Dat is ook de reden waarom die Europese topclubs zoveel schuld kunnen/mogen maken natuurlijk, dat lijkt mij logisch. Ook zetten ze allerlei constructies op om die cijfers te maskeren. Oneerlijk natuurlijk, hopelijk gaat de FIFA zich daar eindelijk eens op een harde manier mee bezig houden. Enfin, ik ken de schrijver niet dus ik kan ook niet zeggen of hij z'n job kent of niet. Ik meen mij trouwens te herinneren dat die akkoorden enkel met de 'kleinere schuldeisers' gemaakt zijn, niet met grote jongens als ex-voorzitter Wauters & Co. Hoe zit dat juist? Het 'geluk' van Antwerp is natuurlijk dat het quasi enkel schulden aan derden zijn, daar waar het bij ons ook bondsschulden en dergelijke waren. Die mensen weten ook dat als de club failliet gaat, ze helemaal niets meer zien van hun geld.

PS: Consortium, dat is écht wel het nieuwe mode-woord aan het worden, hè?! Klinkt mooi. Hoe is dat in 't meervoud? ;)

Qua schulden aan grote schuldeisers zijn er ook afspraken gemaakt hoor, oa. met de groep Colver, de zaak Gram is van de baan,...

Ironisch is de enige die nog echt voor problemen kan zorgen Wauters zelf, en ik denk dat dat volgend jaar in orde moet komen.
Jelle1880

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 20:15

Dus binnenkort in principe schuldenvrij? Tenzij Wauters lastig doet, maar da's dan 'maar' voor 7.000.000, dacht ik? Ik hoop het alvast. Zou sterk zijn van Hofmans. Misschien moeten ze hem ook de crisis in Griekenland laten oplossen, want een kleine 20.000.000 wegwerken op zo'n relatief korte tijd is toch een bewijs van goed management.
Nick13

Berichtdoor Nick13 » 02 jun 2013, 20:15

DiCanio9 schreef:consortia ;)

Is genoteerd. :mrgreen:
Nick13

Berichtdoor Jelle1880 » 02 jun 2013, 22:18

Nick13 schreef:Dus binnenkort in principe schuldenvrij? Tenzij Wauters lastig doet, maar da's dan 'maar' voor 7.000.000, dacht ik? Ik hoop het alvast. Zou sterk zijn van Hofmans. Misschien moeten ze hem ook de crisis in Griekenland laten oplossen, want een kleine 20.000.000 wegwerken op zo'n relatief korte tijd is toch een bewijs van goed management.

Ik betwijfel of we binnenkort schuldenvrij zijn, zolang er geen grote of nieuwe investeerders komen.

Anders zal het blijven aanmodderen zijn, zoals Gent het heeft gedaan is praktisch onmogelijk.
Jelle1880

VorigeVolgende

Keer terug naar Chat