FOIBE 2012 @ Bruxelles

Bespreek hier alles wat niets met Lazio te maken heeft

FOIBE 2012 @ Bruxelles

Berichtdoor GoodFellas » 01 nov 2011, 13:14

------------------------------------------------------------------------ATTENTIE-------------------------------------------------------------------------------

Mij werd verzocht om dit ook even hier te plaatsen om interesse te peilen bij onze forumleden. Het is NIET de bedoeling dat er gediscussieerd gaat worden over dit onderwerp! Alleen graag ff laten weten of u interesse heeft om aanwezig te zijn!

FOIBE

Op 10 februari worden in Italie de slachtoffers van de massaslachting herdacht die bekend staan als de slachtoffers van de Foibe. In het Nederlands worden foibe dolinen genoemd. Dit zijn een soort natuurlijke putten die veel voorkomen in Istrie, in het huidige Kroatie. Na de 1e wereldoorlog werden deze honderden meters diepe putten gebruikt om oud Oostenrijks wapentuig in te laten verdwijnen. In 1945, de oorlog is net voorbij, werden door de communisten van Tito in dit gebied duizenden mensen gemarteld en vermoord. De slachtoffers waren Italiaanse inwoners van het gebied rond Triest in noord-oost Italie en Istrie. Slachtoffers werden doodgeschoten en in de foibe gegooid, maar velen leefden nog op dat moment. Er gaan verhalen over hoe de levenden met kettingen aan elkaar geboeid de diepte in gegooid werden en in hun 200 meter diepe val de rest meesleurden tot groot vermaak van de Joegoslavische communisten. Het aantal slachtoffers wordt geschat op 6 tot 7 duizend mensen. En dan dan zijn de ongeveer 3000 mensen die daar gedeporteerd werden en in de goelags stierven niet eens meegeteld!

Maar hier houdt het schandaal niet op. De massaslachting wordt in Italie door de overheid in de na-oorlogse jaren verzwegen en jaren later weet bijna niemand in Italie meer wat er gebeurd is bij de foibe. Pas in 2005, 60 jaar na de slachting door de communisten, wordt het drama officieel erkend en opgenomen in de Italiaanse geschiedenis. Nog steeds is onduidelijk waarom deze slachtoffers van het brute en doelloze communistische geweld al die jaren verzwegen werden.

Triest werd, in tegenstelling tot de andere Italiaanse steden, bij de bevrijding in 1945 geconfronteerd met een ramp. De communisten van Tito hielden dit Italiaanse gebied voor 40 dagen bezet en hielden huis in de stad. Zij martelden, doodden en deporteerden talloze vaak onschuldige inwoners alleen omdat deze anti-communist of Italiaans waren. Net als de slachting bij de foibe zijn ook deze gebeurtenissen verzwegen. Veel jongeren van tegenwoordig hebben hier zelfs nooit van gehoord.

De herdenkingen die sinds een paar jaar jaarlijks op 10 februari plaatsvinden zijn bedoeld om elkaar te vertellen, te onthouden en te begrijpen wat er met duizenden onschuldige slachtoffers van de communistische dictatuur is gebeurd in 1945 in de foibe en in Triest.

Afbeelding
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Re: FOIBE 2012 @ Bruxelles

Berichtdoor GoodFellas » 01 nov 2011, 13:15

Tijd en dergelijke worden terzijnertijd bekend gemaakt!
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor GoodFellas » 10 nov 2011, 13:18

DEFINITIEVE AFFICHE:

Afbeelding
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor Solidarista » 20 nov 2011, 19:58

Ovviamente presente...

Io non scordo!
Solidarista

Berichtdoor GoodFellas » 21 nov 2011, 11:14

Solidarista schreef:Ovviamente presente...

Io non scordo!

Uiteraard ben ik ook van de partij!
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor Solidarista » 29 jan 2012, 22:56

Het komt dichter en dichter...

Afbeelding
Solidarista

Berichtdoor TCD » 30 jan 2012, 15:50

Hulde voor dit initiatief! :klap: :klap: av5
Liberté, Egalité, Lazialité
TCD
Administrator

Berichtdoor GoodFellas » 31 jan 2012, 21:51

Afbeelding

Nog mensen die interesse hebben om mee af te reizen naar Brussel? Ik heb zelf nog een plaatsje over in de auto...
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor Solidarista » 02 feb 2012, 22:24

Afbeelding
Solidarista

ZIPPO LIBERO

Berichtdoor Solidarista » 13 apr 2012, 11:21

Kameraden

Zoals jullie ongetwijfeld reeds gehoord hebben, is het proces van onze vriend Zippo uitgesteld tot 8 mei. Dit heeft als enige voordeel dat we ondertussen tijd hebben om acties te organiseren om hem te ondersteunen.

Bedoeling is dat we nog zoveel mogelijk acties doen om hem te steunen. Dit kan gaan van internetberichten tot het hangen van spandoeken in de stadions. Wie een spandoek ophangt, een sticker plakt .. wordt vriendelijk verzocht om hiervan een foto te nemen en deze naar me door te sturen. Enkele dagen voor het proces gaan we al deze foto’s bundelen en hiervan een filmpje maken. Dit sturen we dan op naar Zippo.

Er nog een paar andere zaken gepland ook, maar die bespreken we vanzelfsprekend niet openbaar. Wie meer info wenst kan me steeds contacteren via een persoonlijk bericht.

Heb nog wel een concreet voorstel voor jullie, Zippo is tenslotte Ultra van Lazio ;). Zien jullie het zitten om een mannetje of 5 bij mekaar te krijgen en een zaal/minivoetbalwedstrijd te spelen tegen bv. supporters van KV Mechelen? Als jullie dit zien zitten zorg ik ook voor t-shirts en een zaal. Graag jullie mening.

ZIPPO LIBERO !!!

av5
Solidarista

Re: ZIPPO LIBERO

Berichtdoor GoodFellas » 13 apr 2012, 15:21

Presente! av5

Vervoer vanaf EHV is dus mogelijk voor iig 2 man...
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor bart » 13 apr 2012, 15:27

Zoals ik al zei op fb wil zeker komen.
bart

Berichtdoor Laziale020 » 13 apr 2012, 15:31

bart schreef:Zoals ik al zei op fb wil zeker komen.

Amai houde gij wel rekening met uwen middagrust :mrgreen:

Sta er opzich ook wel voor open mits het een beetje in de buurt is of we het combineren met bijvoorbeeld een wedstrijdje Beerschot. Helemaal naar België voor alleen een potje voetbal gaat me net iets te ver ;)
Laziale020
Administrator

Berichtdoor GoodFellas » 13 apr 2012, 15:35

Laziale020 schreef:

Sta er opzich ook wel voor open mits het een beetje in de buurt is of we het combineren met bijvoorbeeld een wedstrijdje Beerschot. Helemaal naar België voor alleen een potje voetbal gaat me net iets te ver ;)

Ik kan een plaatsje voor u vrijhouden... Is doordeweeks dus den Beerschot zal niet spelen denk ik. Sowieso worden er ook posters geplakt, dus niet alleen voetbal ;)
Afbeelding
BOIA CHI MOLLA
GoodFellas

Berichtdoor bart » 13 apr 2012, 15:39

Laziale020 schreef:

Tja dat kan wel een probleem zijn want zoals je weet hebben wij bompa's onze rust nodig he ;)
bart

Volgende

Keer terug naar Chat